در خرید اینترنتی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

امروزه فروش اینترنتی با توجه به راحتی در خرید و قیمت های مناسب تر، نسبت به فروش حضوری پیشی گرفته و از طرفداران بیشتری برخوردار شده است. به نظر می رسد فروشگاه های آنلاین خدمات به صرفه تری نسبت به مغازه داران ارائه می دهند و همین امر در گسترش کسب و کار های آنلاین تاثیر بسزایی داشته است. اما با این حال مانند هر اقدام دیگری، در خرید آنلاین نیز باید نکاتی را برسی کنید تا خرید مطلوب و دلخواهتان را تجربه کنید.

البته با توسعه کسب و کار های آنلاین، برخی از افراد سودجو با هدف کلاهبرداری در این عرصه فعالیت می کنند که در این مقاله می خواهیم راه های جلوگیری از به دام افتادن این شیادان را به شما عزیزان آموزش دهیم.

 

توصیه برای یک خرید خوب اینترنتی

بیایید ابتدا به موارد دلچسب و مثبت خرید و فروش اینترنتی بپردازیم. راحتی در خرید، بهترین مزیت آنلاین شاپ ها است، این کسب و کار های مجازی خرید آنلاین را برای افرادی که وقت، انرژی و روحیه بازدید از مراکز خرید را ندارند مناسب می سازد. اما با رعایت 6 نکته می توانید خرید آنلاین خود را به یکی از بهترین تجربه های زندگی تان تبدیل کنید:

  • همیشه جزئیات محصول را برسی کنید
  • هزینه های حمل و نقل را در نظر بگیرید
  • قیمت را با محصولات مشابه مقایسه کنید
  • نظرات و کامنت های مربوط به محصول را بخوانید
  • چیزی که نیاز دارید را خریداری کنید نه چیزی که فکر می کنید خوب است
  • مراقب کلاهبرداری های فروشگاه های آنلاین باشید.

این 6 نکته که در بالا نام بردیم به شما کمک می کند محصولی که به صورت آنلاین خریداری می کنید از همیشه برای شما کاربردی تر عمل کند.

نکات کلیدی در خرید آنلاین

کمی قبل در مورد مواردی که در بهتر شدن خرید های آنلاین نقش ایفا می کردند را شرح دادیم، اما در این بخش می خواهیم از نکات اصلی و کلیدی معاملات آنلاین صحبت کنیم که رعایت آن ها از واجبات یک خرید آنلاین محسوب می شوند. در تمام مراحل زندگی ما افراد سود جو که به کلاهبرداری از اشخاص دیگر می پردازند یافت می شوند و لذت معاملات را از بین می برند، اما اگر از چگونگی شناسایی این پروژه ها آگاه باشید دیگر ترسی از خرید و فروش ندارید.

داشتن نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت و معدن

یکی از روش هایی که نشان می دهد که فروشگاه اینترنتی معتبر است یا خیر، برسی نماد الکترونیکی آن است. این نماد که از سازمان توسعه تجارت الکترونیکی به وب سایت های آنلاین تعلق می گیرد مهر ایمن بودن فروشگاه های آنلاین را تایید می کند. این نماد هر یک سال یکبار تمدید شده و معمولا در آخر وب سایت ها قرار می گیرد.

اینماد

به پیشوند URL سایت توجه کنید

آدرس دامنه سایت فروشگاهی می تواند بسیار کارآمد باشد و از طریق آن اعتبار و امنیت سایت را شناسایی کرد. سایت هایی که آدرس شان با https شروع نمی شود به احتمال 90 درصد کلاهبرداری هستند و یا از امنیت پایینی برخوردار هستند. معمولا سایت های اینترنتی که از این دامنه برخوردار نیستند اطلاعات کارت شما را هک کرده و دارایی تان را به سرقت می برند. پس حتما توجه داشته باشید وب سایتی که قصد خرید از آن را دارید حتما از آدرس https استفاده کرده باشد.

امنیت در خرید

 

همچنین درگاه هایی که از نماد شاپرک برخوردار هستند درگاه های پرداخت امنی برای وارد کردن اطلاعات کارت های بانکی می باشند.

به فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعات خصوصی بیشتر از نیازشان ندهید.

برای اینکه بتوانید آنلاین خرید کنید، باید دو نوع اطلاعات را فراهم کنید: “اطلاعات پرداخت”، مثل داده کارت اعتباری، و محل خرید”، که معمولاً آدرس خانه یا محل کار شما می‌باشد.

برای فروشگاه‌های اینترنتی که درخواست اطلاعاتی مانند موارد ذیل دارند، شک کنید: تاریخ تولد، رمز اکانت شبکه اجتماعی یا هرگونه اطلاعات مشابه. این فروشگاه‌ها برای فروش وسایل به این اطلاعات نیاز ندارند.

 

حق‌ و حقوق خود را بدانید

در برخی موارد پیش می‌آید که افراد محصولی را به صورت آنلاین سفارش داده و مدت‌زمان زیادی برای رسیدن محصول به دستشان و یا حتی عودت وجه به دستشان صبر می‌کنند.

همه این موارد به این دلیل است که افراد حق‌وحقوق خود را نمی‌دانند. برای اینکه با خیال راحت‌تری خرید کنید باید خط مشی‌های فروشگاه آنلاین را با دقت بخوانید و از روشن و صریح بودن سیاست‌های آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

jahanbakhshi
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *